Anotace
Audiokniha No Future – Vezeme děti na parním stroji do virtuální reality? Čte autor Bob Kartous. Předmluvu Mikuláše Beka a Tomáše Sedláčka čte Angelika Sbouli. Připravujeme děti na svět, který nenávratně zmizel. Vezeme děti na parním stroji do virtuální reality a tvrdíme jim, že je to pro ně prospěšné. Tato kniha tvrdí opak a snaží se ukázat, jaké dopravní prostředky vedou společnost místo do minulosti do budoucnosti. Existuje jedna zábavná společenská hra. Do kruhu se rozestaví židle a okolo nich stojí lidé. Židlí je přesně o jednu méně než lidí. Na povel si mají lidé sednout – kdo to nestihne, ze hry vypadává. Nemá si kam sednout. Do značné míry jde o alegorii života. Lidská společnost hraje tuto hru i v reálném světě. Úspěšní v ní nacházejí svá místa, neúspěšní se pohybují ve stínu periferie. Snahou výchovy a vzdělávání by v tomto světě mělo být nacházet co nejvíce míst pro každého, protože příliš mnoho lidí na periferii mění hru ve svízelnou situaci nebo dokonce horor. Co když se ale lidstvo dostalo do situace, kdy původní pravidla hry přestala platit, protože židle nejsou po ruce, nýbrž se ukrývají někde v nepřehledném prostoru mimo okamžitý dosah, a dokonce se stále pohybují? K jejich hledání pak potřebujete dovednosti, které si musíte osvojit. Místo toho si ale osvojujete dovednosti, které vás vedou úplně jiným směrem. V takové situaci se nyní ocitáme a děláme jen málo, abychom to změnili.
Přehled kapitol
1 | Předmluvy Mikuláše Beka a Tomáše Sedláčka | 00:15:05 | ||
2 | Úvod k budoucnosti | 00:05:54 | ||
3 | Úvod ke vzdělávání | 00:06:06 | ||
4 | Přísně osobní svědectví o stavu světa | 00:17:15 | ||
5 | Euforie | 00:11:29 | ||
6 | Od všední krutosti k posvátnosti dětství aneb skryté kurikulum totality na pozadí všeobecného veselí | 00:26:41 | ||
7 | Konflikt mezi představou a realitou - jak vychovat demokraty v posttotalitní společnosti | 00:05:36 | ||
8 | Očekáváme učitele, hrdiny, tvůrce, mudrce, kouzelníky a rebely, a oni jsou to pečovatelé poslušní vládců | 00:22:52 | ||
9 | Sociální změna je boj. Učitele na barikádách neuzříš | 00:10:15 | ||
10 | Rodičovský paradox parního stroje vzdělávání | 00:16:16 | ||
11 | Jak se kalí vzdělávání | 00:20:31 | ||
12 | Ty internety | 00:21:27 | ||
13 | Hranice lidské adaptability aneb retrotopie jako pokus vzdorovat evoluci i civilizaci | 00:15:24 | ||
14 | Technologie zruší současný koncept školy | 00:18:44 | ||
15 | Sofie, Siri, Alexa a další přátelé boti | 00:20:14 | ||
16 | Přečůrali jsme přírodu. Přečůráme sami sebe | 00:12:54 | ||
17 | Společnost, která věří na včerejšek | 00:12:58 | ||
18 | Rodiče bez návodu. Jak vychovávat děti jiného lidského druhu | 01:03:41 | ||
19 | Moudrost stáří, proměněná v digitální pošetilost, zoufalství a nesvépravnost | 00:31:19 | ||
20 | Snowflakes - luxus jako jed | 00:57:13 | ||
21 | Výchova a vzdělávání - strategie přežití | 00:24:54 | ||
22 | Proč je třeba být radikální | 00:15:22 | ||
23 | K čemu směřujeme - Nadčlověk 21. století a jeho výbava | 00:19:31 | ||
24 | Sebe-poznání a sebe-vědomí | 00:06:52 | ||
25 | Umět se rozhodnout a umět odmítnout zbytečná rozhodovací dilemata | 00:06:10 | ||
26 | Umět se soustředit ve světě, který soustředění komplikuje | 00:04:57 | ||
27 | Resilience a antifragilita | 00:05:24 | ||
28 | Growth mindset a práce s chybou | 00:04:27 | ||
29 | Pohyb jako posilovač vůle, psychické odolnosti, producent přirozených narkotik | 00:07:10 | ||
30 | Digitální dospělost | 00:06:59 | ||
31 | Participace | 00:05:22 | ||
32 | Obyčejné hrdinství | 00:04:22 | ||
33 | Respekt k lidským právům | 00:05:17 | ||
34 | Rodičovství jako nejdůležitější společenské poslání | 00:10:11 | ||
35 | Škola, která zachrání společnost | 00:08:39 |
Zobrazit více
Podrobnosti
Autor: | Bob Kartous |
---|---|
Čte: | Bob Kartous, Angelika Sbouli |
Vydavatel: | 65. pole |
Celková délka: | 09:07:31 hod. |
Vydáno: | 2021 |
Formát: | MP3 |
Velikost: | 547 MiB |
Jazyk: | Čeština |